Najnoviji obrazovni trendovi
Motivirati učenika složen je izazov: upotreba inovativnih metoda može biti snažan resurs za njihovu motivaciju i poboljšanje njihovog učenja. Zahvaljujući različitim vrstama istraživanja danas postoje mnoge strategije i alati koji se mogu koristiti u školskom okruženju: učenje temeljeno na projektima, neformalno obrazovanje, obrazovanje na otvorenom i IKT, neke su od mnogih mogućnosti koje se mogu integrirati uz tradicionalne nastavne metode.
Novo izdanje tečaja Inovativne metode poučavanja za nastavnike, škole i osoblje u obrazovanju odraslih održano je u Palermu od 23. 6. 2024. do 29. 6. 2024., a sudionici su dolazili iz cijele Europe, predstavljajući različite škole i institucije. Iz naše škole, Gimnazije Vukovar, na tečaju su sudjelovali nastavnici njemačkog jezika Nikola Tufekčić i Barbara Dujmović Maras.
Prvog smo dana razgovarali o karakteristikama suvremenih metoda poučavanja. Kako smo počeli dublje ulaziti u teme, vizualne strategije i suradničko učenje pokazalo je snagu neformalnog obrazovanja. Zapravo smo na temelju aktivnosti istražili Kolbov iskustveni ciklus učenja i naučili kako on omogućuje prijelaz s refleksije na konceptualizaciju i primjenu dajući učeniku aktivnu ulogu u procesu učenja.
Kasnije smo istraživali inovativne metode podučavanja koristeći IKT. U nastavi smo se koristili s nekoliko alata, pronalazeći nove načine za uključivanje učenika, ocjenjivanje i prezentaciju lekcije. Ovaj tečaj pomogao je sudionicima da razumiju kako iskoristiti inovativniji pristup u svojim razredima. Zahvaljujući IKT-alatu, učitelji su imali priliku sudjelovati u posebnoj vrsti potrage za blagom, otkriti gradsko središte Palerma i produbiti snagu učenja u prirodi na zabavan način. Neke od prednosti učenja u prirodi, koje su se ukazale tijekom plenuma, su s jedne strane povećanje motivacije i kreativnosti, a s druge strane poboljšanje psihofizičkog blagostanja zahvaljujući kontaktu s prirodom i posljedičnim smanjenjem stresa.
Zadnji smo dan zajedničkom suradnjom došli do zaključka kako projektno učenje omogućuje učenicima da se uključe u sadržaj na izravniji i smisleniji način počevši od pitanja o temi i pokušavajući istražiti probleme iz stvarnog svijeta. Analizirajući principe PBL-a (project based learning – učenja temeljenog na problemima) polaznici su tečaja imali priliku otkriti kako timski rad, suradnja i kreativnost mogu pomoći učenicima u pronalasku načina kojim će se nositi sa stvarnim problemima, strateški učiti i tražiti odgovore od početka.
Na kraju samog tečaja nije bilo lako oprostiti se od prekrasnog okruženja i kolega s kojima smo surađivali, ali smo bili ispunjeni motivacijom za radom i upotrebom brojnih novih metoda koje će učiniti našu nastavu i rad s učenicima puno ljepšim i zanimljivijim.
Podučavanje jezika u digitalnom dobu
Nastavnici se često suočavaju s izazovima u održavanju ažuriranosti s digitalnim vještinama potrebnim za postizanje motiviranog, angažiranog i entuzijastičnog okruženja u razredu, osobito u podučavanju jezika. Integriranje tehnologije u podučavanju jezika osnažuje učenike da preuzmu aktivnu ulogu te potiče komunikaciju i suradnju među vršnjacima. Tehnološki alati koji podržavaju podučavanje jezika imaju mnogobrojne svrhe, uključujući uvođenje novih ili preispitivanje prethodnih tema, prilagođavanje predavanja, ocjenjivanje i poticanje učenika da naprave svoj rad time potičući njihovu kreativnost i uključenost.
Novo izdanje tečaja Poučavanje jezika u digitalnom dobu: najbolje aplikacije, internetske platforme i ICT rješenja za učenje jezika održano je na Tenerifama,u gradu Puerto de la Cruz od 29.10.2023. do 4.11.2023. Jedanast sudionika došlo je iz cijele Europe, a među njima i profesorice njemačkog jezika Tajana Matanović i Sunčica Jurušić Zvonar iz Gimnazije Vukovar u Hrvatskoj u sklopu projekta Učenje bez granica.
Tijekom ovog tečaja sudionici su stekli vještine korištenja različitih tehnoloških alata i s lakoćom ih uključivali u svoje nastavne pristupe. Ti su se alati pokazali neprocjenjivim, služeći ne samo jačanju uključenosti i motivacije, nego i učinkovitom praćenju napretka, osobito u područjima kao što su stjecanje vokabulara, poboljšavanje komunikacije i pojedinačni rad učenika.
Tijekom ovog tečaja sudionici su imali priliku aktivno sudjelovati u brojnim praktičnim aktivnostima i steći iskustvo iz prve ruke s tim tehnološkim alatima. Na primjer, sudjelovali su u natjecanjima kvizova uživo, a istovremeno su učili kako napraviti interaktivne kvizove jezika pomoću web aplikacija. Primjerice, korištenje kviz kartica je istaknuto kao učinkovito sredstvo za poboljšanje rječnika i pravopisnih vještina učenika.
Jedan od alata koji su istraženi na ovom tečaju uključivao je web platforme posebno osmišljene za stvaranje prezentacija vezanih uz jezik. Sudionici su imali priliku stvoriti i održati vlastite prezentacije u inspirativnom okruženju, pružajući im vještine za uključivanje tog znanja u buduću nastavu u učionici.
Nadalje, sudionici su dobili uvid u alate koji olakšavaju organizaciju i pregled sadržaja lekcije. Ti su im alati omogućili da pripreme različite nastavne materijale, uključujući prezentacije gramatike, postavljaju pitanja i učinkovito prate uključenost i pozornost učenika, što je osobito važno u doba prevladavanja učenja na daljinu. Osim toga, istražili su platforme koji pojednostavljuju stvaranje radnih listova i videozapisa.
Sudionici su također istražili specijalizirane platforme koje se pokazuju vrlo vrijednim za učenje jezika. Ove platforme omogućuju nastavnicima da uključe glasovne bilješke, pitanja i glasove u obrazovne video zapise, učinkovito ih pretvarajući u interaktivne lekcije. Osim toga, imali su priliku ispitati alate za uređivanje slika i videa, koji su iznimno učinkoviti u području poučavanja. Ovi svestrani alati mogu se koristiti za mnoštvo svrha, uključujući izradu multimedijalnog sadržaja, uvođenje novih tema, sumiranje prethodnih i poticanje učenika da oslobode svoju kreativnost stvaranjem vlastitih djela.
Učenje jezika zaista može biti izazov, ali kada se prave alate i tehnologiju integrira u učionicu, ne može se poreći potencijal za povećanu motivaciju i pozornost, veću uključenost i poboljšane vještine učenja. Ova transformacija pretvara uobičajenu lekciju u sveobuhvatno i obogaćujuće obrazovanje.
U ugodnom okruženju Kanarskog otočja hvalevrijedne radionice i suradnja sa stručnjacima iz cijele Europe zasigurno je iskustvo koje će profesorice Gimnazije Vukovar uobličiti u brojne digitalne aktivnosti te tako motivirati učenike na poboljšanje komunikacije, vokabulara i gramatike, ali i suradnje te time i napredak u stranom jeziku.
Nastavnice geografije i fizike, Nataša Vinković i Karolina Dvojković, sudjelovale su na strukturiranom tečaju od 9. listopada 2023. do 20. listopada 2023. u Galwayu, Irska.
Tema usavršavanja bila je primjena CLIL metode poučavanja u nastavnom procesu, a organizator je Europass Teacher Academy.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) obrazovna je metoda koja kombinira učenje sadržaja određenog predmeta s učenjem stranog jezika. U okviru hrvatskog obrazovnog sustava, ova metoda sve više je implementira u različitim predmetima, poput geografije i fizike te ostalih, čime se potiče razumijevanje temeljnih koncepta sadržaja uz istovremeno usvajanje jezičnih vještina.
Prednosti CLIL metode:
• Razvoj jezičnih vještina: Učenici ne usvajaju strani jezik isključivo putem gramatičkih lekcija, već ga primjenjuju u stvarnim kontekstima. Ovaj pristup poboljšava njihovu sposobnost razumijevanja jezika te izražavanja misli i ideja.
• Interdisciplinarnost: Učenici povezuju sadržaj iz različitih predmeta, što omogućuje dublje razumijevanje koncepata i primjenu znanja u različitim kontekstima. Interdisciplinarna povezanost potiče kritičko razmišljanje kao i sposobnost rješavanja problema, što je ključno za obrazovanje.
• Priprema za globalno tržište rada: Poznavanje stručne terminologije na stranom jeziku daje prednost učenicima u budućem obrazovanju i karijeri. Povećava njihovu konkurentnost na tržištu rada, omogućuje bolje mogućnosti zapošljavanja te priprema za daljnje obrazovanje na globalnoj razini.
Primjena CLIL metode u nastavi geografije pruža mnoge mogućnosti obogaćivanja obrazovnog iskustva učenika. Integracija jezika i sadržaja omogućuje učenicima da istovremeno uče geografske pojmove i razvijaju vještine stranog jezika, što im pomaže u lakšem snalaženju u međunarodnom okruženju i globalnim kontekstima.
Kako CLIL funkcionira u geografiji?
U nastavi geografije, razni sadržaji kao što su kartografija, klimatske promjene, reljef, demografske strukture, ekosustavi i globalizacija mogu se obraditi koristeći strani jezik (najčešće engleski). Učenici se izlažu autentičnim izvorima informacija na ciljanom jeziku, poput geografskih izvještaja, karata, video materijala ili znanstvenih članaka.
Primjeri aktivnosti koje smo provodili:
• Istraživanje geografskih karata: Učenici su analizirali karte na engleskom jeziku te kroz diskusiju ili pismene zadatke vježbali i poboljšavali uporabu specifične terminologije (poput "latitude", "longitude", "altitude") što im omogućuje precizno izražavanje.
• Globalne klimatske promjene: Kroz prezentacije ili skupne projekte, učenici su bave proučavanjem pitanja klimatskih promjena, globalnog zatopljenja te održivog razvoja.Tjekom ovog procesa učenici za proučavanje teme koriste znanstvene članke na stranom jeziku te izrađuju digitalne sadržaje s navedenom tematikom: prezentacije, digitalne plakate… na jeziku učenja (engleski)
• Studije slučaja: U okviru nastave učenici su se bavili analizom zadane države (Italija, Francuska, Hrvatska) te se tijekom analize koristili stranim izvorima, uz debatiranje o demografskim, ekološkim i gospodarskim aspektima korištenjem stranog jezika.
Prednosti CLIL metode u geografiji:
• Razvijanje jezičnih vještina kroz sadržaj: Učenici automatski povezuju pojmove geografije s novim jezičnim strukturama i vokabularom, što čini učenje jezika prirodnijim i zanimljivijim.
• Interkulturalna kompetencija: Kroz geografiju, učenici uče o različitim zemljama i kulturama na stranom jeziku, što ih čini svjesnijima globalnih razlika i sličnosti.
• Kritičko mišljenje: Proučavanje geografskih problema i izazova na stranom jeziku potiče učenike na dublju analizu i rješavanje problema u širem globalnom kontekstu.
Izazovi primjene:
• Priprema materijala: Nastavnici moraju prilagoditi materijale i metode rada kako bi bili primjereni jezičnoj razini učenika.
• Jezična kompetencija nastavnika: Nastavnici geografije trebaju imati dovoljno dobru razinu znanja stranog jezika kako bi mogli učinkovito predavati predmet na ciljanom jeziku.
FIZIKA
Unatoč postoječim izazovima, CLIL metoda pruža učenicima vrijedno iskustvo kroz multidisciplinarni pristup obrazovanju, pripremajući ih za buduće obrazovne i profesionalne izazove u međunarodnom kontekstu i okruženju
U Hrvatskoj, primjena CLIL metode može biti izazovna zbog potrebe za dodatnim obrazovanjem nastavnika, no ipak pruža značajne prednosti, posebice u razvoju učenika koji će biti konkurentni na globalnoj razini.
CLIL Odrzivi razvoj.pdf
CLIL physics example.pdf
CLIL Visual organizer.pdf
Galway.pptx
Slovačka: Učenje bez granica
U sklopu Erasmus + projekta Učenje bez granica 15 učenika završnih razreda općeg, jezičnog i matematičkog smjera Gimnazije Vukovar s nastavnicama njemačkog jezika, profesoricama Tajanom Matanović i Sunčicom Jurušić Zvonar boravilo je u Slovačkoj od 3. rujna do 9. rujna 2023. u posjetu prijateljima iz partnerske škole, gimnazije Milana Rastislava Štefanika u Nove Mesto nad Vahom. To je nastavak suradnje nakon Erasmus + projekta SMILE kada su slovački nastavnici i učenici boravili u Vukovaru te posjetili Gimnaziju Vukovar u rujnu 2022. te lipnju 2023. godine. Prvi dio posjeta bio je vezan uz upoznavanje geografskih obilježja, povijesnih značajki i kulture dviju zemalja. Glavna tema našeg posjeta bila je istraživanje utjecaja Austrije i Njemačke na Hrvatsku i Slovačku, a učenici su bili podijeljeni u miješane skupine da bi zajedno pronašli informacije kako u školi tako i izvan nje za šest područja: jezik, jelo i piće, gospodarstvo, umjetnost, literatura i život danas koje će kasnije oblikovati u tekst i sliku na digitalnom plakatu. Nakon izrade plakata učenici su prezentirali iste u školi gdje su ostali kao trajna uspomena na suradnju dviju gimnazija, nastavnika i učenika te samog projekta.
Nakon povratka učenici su povodom Europskog dana jezika 26. rujna 2023. godine. preveli digitalne plakate na hrvatski jezik te ih predstavili u centru grada Vukovara kao i sve što smo saznali u i o Slovačkoj tijekom ovog projekta. Osim toga maturanti su izradili video o sudjelovanju u projektu i putovanju u Slovačku, kojega su prikazali na određenim nastavnim satima te u holu škole. Za Dan škole u travnju 2024. predstavljen je cijeli projekt sa svim dodatnim materijalima te fotografijama s putovanja od strane nastavnika i učenika koji su bili sudionici.
Kao što i sam naziv projekta glasi, Učenje bez granica nastavlja svoj put nakon boravka u Slovačkoj odakle su se gimnazijalci vratili spremniji za komunikaciju na njemačkom jeziku osnaženi bogatijim vokabularom i sposobni prenijeti svoja iskustva drugim učenicima te ih potaknuti na slične aktivnosti u nastavi njemačkog jezika.
Lernen ohne Grenzen, bio je moto odlaska naših nastavnika njemačkoga jezika na stručno usavršavanje u Düsseldorf, u glavni grad najrazvijenije njemačke savezne pokrajine Sjeverna Rajna-Vestfalija. Nastavnici Nikola Tufekčić i Borislav Edelinski sudjelovali su od 28.8. do 1.9. u petodnevnom usavršavanju pod nazivom Methodenkoffer Lehre u sklopu Erasmus+ projekta „Učenje bez granica” na Institutu za internacionalnu komunikaciju (IIK) koji je usmjeren na razvijanje profesionalnih vještina i kompetencija nastavnika i profesora u nastavi stranih jezika. Naši su se nastavnici ondje upoznali s aktualnim trendovima modernog i inovativnog upravljanja obrazovnim procesom, metodama učenja bez interneta, didaktičkim i dramskim igrama, suradničkim učenjem, projektnom nastavom te prepoznavanjem poteškoća na koje učenici nailaze pri učenju stranog jezika. Nakon prikupljanja i razmjene iskustava s njemačkim, ali i s kolegama iz drugih europskih država u starom gradu na Rajni, naši su nastavnici vrijedno dočekali početak nove nastavne godine u kojoj će spremno implementirati nova saznanja u poučavanju stranog jezika u našoj školi.
« Ožujak 2020 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |